Google Wave
از حدود ۱۰ روز پیش، دعوتنامههای سرویس جدید گوگل یعنی Google Wave، که البته هنوز در مراحل ابتدایی خود به سر میبرد، برای تعدادی از کاربران فرستاده شده است و کاربران ایرانی محدودی هم به آن دعوت شدهاند. کار برجسته گوگل ویو، مهیا کردن امکان ارتباط بیدرنگ کاربران و تسهیل اشتراک نظرات و فایلها برای آنهاست. در گوگل ویو، هر زمان که بخواهید در مورد مسئلهای صحبت کنید، باید اصطلاحا یک موج یا Wave درست کنید. فرض کنید می خواهید لپتاپ بخرید، شما میتوانید یک ویو برای این منظور درست کنید و چند نفر از دوستان را وارد «ویو» مورد نظر بکنید و شروع کنید به بحث. بعضی از دوستانی که وارد ویو کردهاید، در آن لحظه آنلاین هستند و در ضمن حوصله بحث دارند، پس تقریبا شبیه یک چت معمول، با شما سوال جواب میکنند. اما تعدادی از دوستانی هم که وارد ویو کردهاید، در آن لحظه آنلاین نیستند، یا در آن زمان، حوصله بحث در مورد برندهای مختلف لپتاپ را ندارند، آنها میتوانند هر زمان که دوست داشته باشند، کل گفتگوهای شما را بخوانند و بعد نظرات خود را اضافه کنند.
گوگل ویو، ترکیب ایمیل و چت است. گوگلیها قبلا با کنار هم قرار دادن ایمیل و جیتاک کوشیده بودند که چت وایمیل را با هم ادغام کنند، اما حالا با ویو، آنها توانستهاند، به شیوه مبتکرانهتری این کار را انجام دهند.
تا زمانی که ویو در دسترس همه کاربران اینترنت قرار بگیرد، زمان زیادی باقی مانده، باید منتظر ماند و دید که وقتی این سرویس همگانی شود و اپلیکیشنهای دسکتاپ و موبایل هم برای آن، همچون توییتر ساخته شود، چه میزان محبوبیت خواهد داشت و موفقیت کسب خواهد کرد. اما چیزی که روشن است این است که ویو، بیش از آنکه یک محصول اختصاصی شرکت گوگل باشد، یک پلتفرم است و به عبارت دیگر یک خط مشی و یک تفکر و اندیشه بنیادی برای ایجاد تحول و تولید شیوه جدیدی از ارتباط است. این مساله تحت تاثیر نسل جدیدی از سرویسهای اینترنتی که شاخصترین آنها فیسبوک و توییتر هستند قرار دارد. این دو شبکه اجتماعی از محصولات وب ۲ می باشند. نسل جدیدی از وب که که شیوه ارتباط ما را تا اندازه زیادی دستخوش تغییر کردهاست. در واقع گوگل هم می خواهد گوگل ۲ شود. این است که تصمیم گرفته اصول وب ۲ را در ارائه خدمات جدیدش به کار برد. کاربران اینترنت به سوی کاربر ۲ بودن در حرکت هستند و گوگل هم نمی خواهد کاربرانش را ازدست دهد.
منبع: گروه بحث کتابداری